Het Kindje Jezus versus Luce. Bron afbeelding links: Brother Jerome / Wikimedia Commons.
Een serieuze beschouwing over Luce, de mascotte van het Vaticaan in 2025, versus het Kind Jezus
In oktober lanceerde het Vaticaan de mascotte voor het jubileum van 2025: een anime-achtige voorstelling van wat een wakker pelgrimsmeisje lijkt te zijn.
Luce als mascotte
Dit personage bestaat uit een klein meisje met blauw haar genaamd Luce. Ze heeft sint-jakobsschelpen als pupillen, een geel stormjack, een vreemde wandelstok en modderige laarzen. De symboliek is van een jong persoon op pelgrimstocht die vele stormen doorstaat.
Veel kritiek
Vanaf het begin kreeg de mascotte veel kritiek. Velen beschreven de figuur als griezelig en inspiratieloos. In reactie hierop verdedigden het Vaticaan en zijn voorstanders het krachtig door te zeggen dat het een demografische groep zou bereiken die de Kerk moeilijk kan aantrekken.
Trekt Luce jongeren aan?
De reden achter deze keuze leek logisch. Het Vaticaan wilde in contact komen met jongere generaties. Het geloofde dat het het beste was om een kunstenaar met een schandalig portfolio de opdracht te geven die de interesses van de jeugd beter begreep dan de Kerk. Veel adolescenten en jongvolwassenen zijn fan van het anime-genre, dus ontwierp de kunstenaar Luce met dat publiek in gedachten.
Geen kerkgang door Luce
Drie maanden later is er echter nog steeds geen teken dat jonge mensen massaal naar kerken gaan vanwege Luce. De zoekstatistieken van Google over Luce zijn sinds de lancering afgevlakt. Hierdoor vraagt het publiek zich af hoe ver het Vaticaan er naast zit. De figuur is het zoveelste voorbeeld geworden van modernisten die er niet in slagen aansluiting te vinden bij jongeren.
Lees ook: Martelaressen van Compiègne worden heilig verklaard door de paus
Reacties van jongeren
Op sociale platforms waar jongeren vaak ideeën uitwisselen, zijn de reacties op Luce net zo gemengd als tussen de volwassenen, maar ze zijn wel onthullend. Een commentator op Reddit schreef: "Ik wil niet zo somber zijn, maar ik zie Luce niet op die manier. Eerlijk gezegd schaam ik me ervoor om katholiek te zijn. Ik ben Gen Z en voor mij lijkt het gewoon een smakeloze mismatch die niets betekent. Het inspireert me helemaal niet."
Luce wordt als 'cringe' gezien
Een andere gebruiker reageerde: "Ik ben Gen Z en zie het als precies het tegenovergestelde. Prachtige toenadering tot de moderne tijd en popcultuur met behoud van de integriteit van de Kerk en haar leer." Waarop een derde gebruiker antwoordde: "Idem. Voor wat het waard is, ik ken een katholiek die tien jaar jonger is dan ik (en ik ben niet "oud") en die veel houdt van Studio Ghibli, anime en andere media gebaseerd op/afgeleid van de Japanse cultuur, en zij vindt dit gênant ("cringe, fr")."
'Niemand in mijn vriendenkring vindt Luce leuk'
Savannah Evans, een jonge pro-life influencer die in de zomer beroemd werd door aandacht te vragen voor een tent waar de onbeheerde geconsacreerde hosties in grote Tupperware containers werden bewaard voor de Wereld Jongeren Dag in Lissabon, kent niemand in haar vriendenkring die Luce leuk vindt.
Lees ook: Wie is de heilige aartsengel Michaël?
De Kerk veel meer te bieden
Na drie maanden wijst een gebrek aan enthousiasme voor Luce op een misplaatst vertrouwen in moderne kunstvormen. De Kerk heeft de jeugd veel te bieden dat verder gaat dan Luce. Haar beproefde devoties trekken alle generaties aan, vooral de jeugd. Er zijn verschillende voorbeelden
Onze Lieve Vrouw van Fatima
Onze Lieve Vrouw van Fatima is een uitstekend geval. Ze verscheen aan jonge kinderen, precies de doelgroep van Luce. Onze Lieve Vrouw veranderde de heilige Jacinta en de heilige Francisco binnen een paar maanden in grote heiligen en tot op de dag van vandaag is er bewijs van de devotie van kinderen voor deze heiligen. Onze Lieve Vrouw koos er inderdaad vaak voor om aan kinderen te verschijnen. De ernst van haar boodschappen vormde nooit een belemmering voor de belangstelling en de ontvangst van jongeren.
Mariabeeld op bezoek
Het Home Visit Program America Needs Fatima bestaat uit vrijwilligers met kopieën van het pelgrimerende beeld van Onze Lieve Vrouw van Fatima, die jaarlijks duizenden huizen bezoeken en lezingen geven over de boodschap van Fatima. Deze lezingen worden vaak door kinderen bijgewoond.
Harten van jongeren raken
Deze vrijwilligers kunnen getuigen hoe kinderen en jongeren zich aangetrokken voelen tot deze devotie. Een vrijwilliger merkte op dat het heel gewoon is om Amerikaanse tieners te zien die aanvankelijk niet bij een bezoek wilden zijn, maar uiteindelijk van het gesprek hielden en enige tijd baden voor het beeld van de pelgrimerende maagd Fatima. Net als in 1917 kan Onze Lieve Vrouw van Fatima ook nu nog de harten van jongeren raken en hen dichter bij het geloof brengen.
Kerstmis
Een nog sterker voorbeeld is de blijvende aantrekkingskracht van Kerstmis op de jeugd. Ondanks de betreurenswaardige secularisatie van Kerstmis, kijken kinderen vol vreugde uit naar de viering van de geboorte van een kind op 25 december. De viering van de heilige dag is zo universeel dat zelfs in niet-christelijke landen weelderige kerstboompresentaties worden gehouden in niet-christelijke plaatsen als Kuala Lumpur, India en Dubai.
Grote mensenmassa's
Alles met een kerstthema trekt wereldwijd grote mensenmassa's aan. In Chicago's Daley Plaza staan de rijen families die de jaarlijkse kerstmarkt willen betreden bijna elke avond sinds de opening twee keer rond het stadsblok.
Lees ook: De Heilige Naam van Jezus: de gebeden van Sint-Bernardinus van Siena
Kindje Jezus
De meest beproefde devotie voor jong en oud, die al honderden jaren standhoudt, is die voor het Kindje Jezus. De zoekstatistieken van Google voor het Kindje Jezus en soortgelijke tags zijn sinds september gestaag toegenomen en overtreffen de aanvankelijke stijging van Luce. Het thema is een veelbesproken onderwerp in het sociale media-universum, vooral in deze tijd van het jaar. Moeiteloos, zonder enige officiële aankondiging van het Vaticaan, heeft deze influencer van de jeugd opnieuw de aandacht van de hele wereld gedomineerd.
Prachtige afbeeldingen van het Kind
De Kerk heeft de voorkeur gegeven aan de vele tradities die het Kind Jezus eren. Er zijn talloze afbeeldingen omdat elke regio op verschillende manieren uiting gaf aan zijn toewijding. Een Spaans ontwerp beeldt Jezus uit als een jonge pelgrim van de Camino met laarzen en een pelgrimsstaf. Hij heet Menino Jesus Romeiro de Santiago en het schilderij hangt in het Museus de Aveiro in Portugal. Deze vertederende weergave portretteert het Kind Jezus als een Camino of Santiago-pelgrim, net als Luce. Maar in tegenstelling tot Luce veroorzaakt hij geen gemengde reacties of roept hij geen ongemak op
Lees ook: Padre Pio's Kerst: 'Hij droeg het echte Kindje Jezus naar de kribbe'
Rijk aan symboliek
Een ander voorbeeld is een populair Ecuadoraans beeld van het Kindje Jezus dat de grootse charme van een jongetje weergeeft. Hij staat afgebeeld voor een kruis met spijkergaten in de palmen van zijn uitgestrekte armen, alsof hij klaar is om zowel het kruis als de zondaars te omhelzen. De symboliek van het Kindje Jezus de la Cruz del Pichincha is rijk en heeft bewezen toegankelijk en aantrekkelijk te zijn voor jonge kinderen. In tegenstelling tot de symbolen van Luce is de boodschap van de symbolen op het Kindje Jezus van Pichincha eenduidig en inspirerend.
Kindje Jezus van Praag
Een van de oudste en populairste afbeeldingen is het kindje Jezus van Praag. Dit kleine beeldje wordt wereldwijd vereerd. Het beeldje verscheen voor het eerst in 1556 en werd uiteindelijk aan de karmelieten in Praag gegeven. De legende vertelt dat het ooit toebehoorde aan de heilige Teresa van Avila. In de zeventiende eeuw trokken de protestanten door het gebied en verwoestten kerken. Het beeld werd van het altaar verplaatst en de handen werden beschadigd.
"Ik zal jullie vrede geven"
Een decennium later herstelde een priester het beeld in de kerk en hoorde de stem: "Ontferm U over Mij en Ik zal Mij over U ontfermen. Geef Mij handen en Ik zal jullie vrede geven. Hoe meer jullie Mij eren, hoe meer Ik jullie zal zegenen." Al snel werd het beeld het middelpunt van wereldwijde devotie vanwege de vele wonderen die aan mensen werden geschonken.
Inspiratie voor Theresia van Lisieux
Het inspireerde grote heiligen zoals de heilige Theresia van Lisieux, die op 15-jarige leeftijd toetrad tot de Karmelietessen, die de naam Theresia van het Kind Jezus aannam en haar in de doelgroep van Luce plaatste.
Beproefde tradities van de Kerk
Zouden Vaticaanse functionarissen geen waardevolle les kunnen leren van deze voorbeelden? De Kerk heeft al veel devoties die de jeugd aantrekken. Decennialang hebben modernisten verschillende benaderingen geprobeerd, zoals Luce, die geen succes bleken te zijn. Ondertussen blijven de beproefde tradities van de Kerk jongeren aantrekken en bekeren.
Onze Lieve Heer wist de kinderen aan te trekken
Een slimme ondernemer begrijpt hoe belangrijk het is om methoden te volgen die herhaaldelijk succesvol blijken te zijn. Misschien zouden Vaticaanse functionarissen er goed aan doen om de goddelijke Stichter van de Kerk te volgen. Onze Heer Jezus Christus trok kinderen aan en liet hen tot Hem naderen. Zijn Goddelijke Echtgenote doet dat nog steeds.
De ware reden van de modernistische mislukking
De echte reden waarom modernisten deze devoties opgeven is niet omdat ze plotseling mislukt zijn, maar omdat ze de modernistische waarden niet weerspiegelen.
Dit artikel verscheen eerder op tfp.org.
Laatst bijgewerkt: 15 januari 2025 19:06