Waarom slaan sommige katholieken het dwaalpad in van Oosterse 'Orthodoxie'?

Voor een deel van de katholieken is de Oosterse 'Orthodoxie' aanlokkelijk.

Waarom slaan sommige katholieken het dwaalpad in van Oosterse 'Orthodoxie'?

THEMA'S:

De crisis binnen de katholieke Kerk heeft alles op zijn kop gezet. Veel katholieken hebben genoeg van liturgische vernieuwingen en zijn op zoek naar meer traditionele vormen van aanbidding. Anderen betreuren de "vervrouwelijking" van sommige progressieve diensten en zoeken naar minder emotionele en meer bevestigende geloofsmodellen. Tragisch genoeg leiden deze zoektochten soms buiten de Kerk.

Schismatieke sekten

Een verkeerde weg naar dit religieuze ideaal is de Oosterse "Orthodoxie". Volgens een artikel in de New York Post sluiten veel jonge mensen, vooral mannen, zich aan bij deze schismatieke sekten waar ze troost hopen te vinden in hun oude liturgieën, uitdagende soberheid en boetvaardig vasten. Deze zintuiglijke en fysieke kenmerken van de Oosterse "Orthodoxie" zijn aantrekkelijk voor generaties die hunkeren naar beeld en religieuze ervaringen.

De Waarheid is in de katholieke Kerk

Zulke individuen zouden er echter goed aan doen om naar een andere peinzende en grotere groep waarheidszoekers te luisteren voordat ze de sprong naar het schisma wagen. Deze groep bestaat uit Oosterse "Orthodoxe" christenen die zich bekeren tot de katholieke Kerk. Deze pelgrims zeggen: Pas op! Niet alles wat blinkt is goud. Niet alle rook is wierook. Als je de Waarheid zoekt, kijk dan alleen naar de Heilige Rooms-Katholieke Kerk.

Lees ook: Sint-Andrzej Bobola stierf voor eenheid van de Katholieke Kerk

Prachtige liturgie

Aan de oppervlakte lijkt de oosterse "orthodoxie" iets solide en onwrikbaars in deze crisis. De oude liturgie van Sint-Johannes Chrysostomus (overgenomen van de katholieke Kerk) is vol mysterie en schoonheid die de geestelijk hongerenden aantrekt. In het aangezicht van zo'n schijnbare soliditeit is de verleiding groot om het van harte te omarmen.

Verarmde doctrinaire fundamenten

Oosterse 'Orthodoxe' christenen die op weg zijn naar het katholicisme zien dit echter anders. Zij zeggen dat men verder moet kijken dan deze aantrekkelijke uiterlijkheden. Zij noemen grote problemen met de 'Orthodoxie', zoals verarmde doctrinaire fundamenten en ongelooflijke verdeeldheid, als redenen om naar Rome te kijken, ondanks de huidige apocalyptische crisis.

Rod Dreher

Deze nieuwe katholieke bekeerlingen vinden troost in de degelijkheid van de traditionele eeuwige katholieke leer en haar magistrale structuren, die geen equivalent hebben in de leerstellig sluimerende oosterse sekten. De nieuwe waarheidszoekers vinden het inderdaad moeilijk te geloven dat bekende katholieke bekeerlingen zoals Rod Dreher Rome verlieten om het oosterse schisma te omarmen.

MOH Bestel boek Dijkbreuk

Max Grigorieff

Een Russische waarheidsvorser, Max Grigorieff, die onlangs in OnePeterFive schreef, vraagt zich af waarom een katholiek "zich zou aansluiten bij een van die kerken die anticonceptie en letterlijk tientallen officiële gronden voor zogenaamde 'christelijke echtscheiding' openstellen voor hertrouwen, en die er bijna geen moeite mee hebben om deze mensen de Heilige Communie te geven" of "een weduwe en verlaten priester toestaan om een nieuwe vrouw te krijgen?"

Bevroren in de achtste eeuw

Grigorieff merkt op dat al deze afwijkingen (en meer) bestaan binnen de Oosterse "Orthodoxie". Bovendien, terwijl de liturgie bevroren lijkt in de tijd, is de doctrinaire ontwikkeling van de zogenaamde Orthodoxie bevroren in de achtste eeuw en grotendeels onorthodox. De confessie heeft geen vaste kern van doctrines of leergezag waaruit inspiratie kan worden geput om moderne problemen op te lossen waarmee de gelovigen worden geconfronteerd. Ze beschikt zelfs niet over de mechanismen om doctrines te ontwikkelen of eenheid af te dwingen over belangrijke geloofskwesties.

De 'Orthodoxie' is niet universeel dus niet katholiek

Een tweede probleem is dat deze katholieken zich bekeren tot iets dat niet bestaat. Er is geen universele 'Orthodoxe' Kerk. De Oosterse "Orthodoxie" is een samenraapsel van gefragmenteerde kerken die in een voortdurende burgeroorlog verwikkeld zijn. De ene federatie van kerken verbiedt interactie met de andere. Sommigen gaan zelfs zover dat ze heiligschennis plegen door leden van vijandige "orthodoxe" facties opnieuw te dopen.

Lees ook: Oekraïense aartsbisschop vertelt hoe Rusland de katholieke Kerk vervolgt

Net zo verdeeld als het protestantisme

De versplintering strekt zich uit tot leerstellige meningsverschillen. Net als de protestanten heeft de 'Orthodoxie' een veelheid aan meningen en overtuigingen omdat er geen verenigende autoriteit is die zich uitspreekt over verdeeldheid zaaiende kwesties en deze oplost. De verschillende sekten zijn het oneens over een aantal zaken die essentieel zijn voor verlossing, "zoals de werkzaamheid van de sacramenten". Veel sekten werden beïnvloed door protestantse ketterijen die afweken van de geloofsbelijdenis.

Greg Cook

Greg Cook, een jonge Amerikaanse waarheidszoeker, beschrijft ook zijn spirituele reis van de 'Orthodoxie' naar het katholicisme in een ander artikel in OnePeterFive. Hij begon zijn bekeringsproces door te kijken naar de rol van de sociale leer.

Sociale leer ontbreekt in de 'Orthodoxie'

Hij merkt op dat 'Orthodoxe' sekten een gebrek hebben aan goed ontwikkelde sociale doctrine omdat ze vertrouwen op de patristiek - de leer van de vroege Kerkvaders. Deze patristische visie legt veel meer nadruk op monnikendom en ascese, die zich in de vroege Kerk ontwikkelden. Als gevolg daarvan hebben de schismatici nooit een geheel van leringen ontwikkeld dat zich concentreerde op sociale leer en organisatie.

Haat jegens het Westerse, vooral het Roomse

Cook bekritiseert ook het gebrek aan eenheid tussen de verschillende sekten, wat elke overeenstemming over de sociale leer onmogelijk maakt. 'Orthodoxe' leiders profiteren niet eens van de positieve ontwikkelingen in de sociale leer van de katholieke Kerk omdat ze een reflexieve en viscerale vijandigheid koesteren tegenover alles wat westers is, vooral het Roomse.

Geen wereldwijde liefdadigheid

In een van zijn universitaire papers beweerde Cook, nog steeds geen katholiek, dat de 'Orthodoxen' vanwege etnische en nationale afscheidingen en interne ruzies "geen wereldwijde missie van filantropie en liefdadigheid delen".

Alleen het katholieke geloof is universeel

Later concludeerde hij in een ander artikel: "Het geniale van het katholicisme is dat het een geloof is voor alle plaatsen, alle mensen en alle tijden. De sociale leer van de Kerk is de toepassing van de boodschap van Christus voor de wereld. Gerechtigheid en naastenliefde kennen geen grenzen."

Bestel Fatima-rozenkrans

Vele bekeringen

De getuigenissen van deze recente pelgrims van 'Orthodoxie' naar het katholicisme zijn slechts twee van de vele bekeringen van hen die de tekortkomingen van de Oosterse schismatische sekten aanvoelen en zich nu verheugen in hun gemeenschap met de katholieke Kerk. Deze stemmen zouden als waarschuwing moeten dienen voor degenen die aangetrokken worden door de allure en de opsmuk van een oude liturgie zonder leerstellige houvast of zichtbare eenheid.

Katholieke Kerk stilt geestelijke honger

Er is inderdaad een immense geestelijke honger naar God, Zijn Wet en Zijn aanbidding, vooral onder de nieuwere generaties. Deze honger moet zijn uitdrukking vinden in een zichtbare Kerk waardoor God Zichzelf aan de mensheid openbaart en die wordt gevonden in de katholieke Kerk.

Bekeerlingen geven hoop

De verschrikkelijke crisis binnen de Kerk en de samenleving maakt de zoektocht naar het spirituele veel moeilijker. Het creëert de verleiding om het geloof te reduceren tot louter uiterlijke praktijken. De voormalige 'Orthodoxe' pelgrims laten echter zien dat bekering mogelijk is voor hen die luisteren naar de stem van Gods genade. Zij die de Waarheid zoeken moeten oplettend zijn om niet van het juiste pad af te dwalen.

Laatst bijgewerkt: 4 maart 2025 16:47

Doneer