
Onze Lieve Vrouw van Fatima, bid voor ons!
Wil je religieuze roepingen? Ga naar Onze Lieve Vrouw!
Voor de vrijzinnige geest is een religieuze roeping bijna een sociologisch verschijnsel waarbij iemand ermee instemt om ‘het volk van God’ te dienen en sociale rechtvaardigheid na te streven. Voor de meer traditionele katholiek is een religieuze roeping een Mariale reactie op Gods persoonlijke oproep om Hem te volgen.
Jarenlang geen kandidaat
Deze botsende opvattingen leiden tot zeer uiteenlopende resultaten. Roepingen in progressieve bisdommen of religieuze ordes hebben vaak moeite om kandidaten te vinden. Sommige hebben bijvoorbeeld jaren waarin ze geen enkele kandidaat krijgen. Aan de andere kant zijn religieuze instellingen die hun vertrouwen stellen in Onze Lieve Vrouw vaak jong en bloeiend. Een recent onderzoek legt het verband tussen devotie tot Onze Lieve Vrouw en het onderscheiden en ondersteunen van priester- en religieuze roepingen. Het levert indrukwekkend bewijs dat deze traditionele devotie vruchtbaar is. Op 16 juli publiceerde het Center for Applied Research in the Apostolate (CARA) van de Georgetown University een rapport getiteld “Impact of Mary, Mother of the Church, on Ecclesial Vocations.” Zuster Thu T. Do en onderzoeker Jonathon L. Wiggins hebben het onderzoek uitgevoerd in opdracht van het bisdom Saginaw, Michigan.
Lees ook: Hoe ontwikkel ik een levendige devotie tot de Heilige Moeder?
Onderzoek naar de invloed van Mariale devotie
Het onderzoek bestond uit een enquête die in het voorjaar van 2025 werd gehouden onder 1.091 Amerikaanse respondenten uit zes groepen, waaronder bisschoppen, diocesane priesters, permanente diakens, diaconaatleiders en oversten van mannelijke en vrouwelijke religieuzen. De vragen waren gericht op de invloed van de devotie tot Onze Lieve Vrouw op hun roeping tot het priesterschap of het religieuze leven. Voor de overgrote meerderheid kwam Maria op een bepaald moment in hun leven op hun pad en dat is nog steeds het geval.
Meerderheid ervaart 'grote invloed' op roeping
59 procent van alle respondenten gaf aan dat Mariale devotie een “betekenisvolle” of “grote” invloed had op hun roeping. Religieuze priesters voelden de grootste invloed, met 71 procent, terwijl diaconaatdirecteuren de minste invloed voelden, met 49 procent. Na hun roeping te hebben ontdekt, zegt ongeveer 74 procent van de respondenten dat de devotie voor de Heilige Moeder hun trouw aan hun respectieve roeping “versterkt” of “zeer versterkt” heeft. Bovendien had de Mariaverering een “betekenisvolle” of “grote” invloed op de huidige eucharistische devotie van 80 procent van de respondenten.
Gezin en opvoeding zijn het belangrijkst
De overgrote meerderheid van de respondenten (92 procent) gaf aan in hun kindertijd in aanraking te zijn gekomen met Mariaverering. Het gezin was voor 79 procent de belangrijkste bron van contact, terwijl parochies en katholieke scholen elk 44 procent voor hun rekening namen. In 80 procent van de gevallen was het huis de belangrijkste plaats voor hun Mariale devotie tijdens hun roeping, op de voet gevolgd door de parochie met 77 procent.
Rozenkrans wordt het meest gebeden
Andere mariale factoren dragen bij tot het onderscheiden en in stand houden van religieuze roepingen. Het is geen verrassing dat de rozenkrans de meest beoefende Mariale devotie was onder de respondenten tijdens hun roeping. Zeventig procent gaf aan deze in stilte te bidden, terwijl 52 procent aangaf dit samen met anderen te doen. De studie vermeldt het gebruik van Maria-sacramentaliën. Op de vraag of ze ‘vaak’ of ‘altijd’ de Wonderdadige Medaille dragen, antwoordde 32 procent bevestigend. Negenentwintig procent draagt het bruine scapulier, terwijl 18 procent een andere Mariamedaille draagt.
Toewijding aan Onze Lieve Vrouw
Ongeveer 44% van de respondenten beweert dat pelgrimstochten naar Maria-heiligdommen een rol hebben gespeeld bij hun roeping. Guadeloupe (29%) en Lourdes (28%) waren de populairste bestemmingen. De populairste auteur over Maria was de heilige Louis-Marie de Montfort, auteur van Ware devotie tot Maria en promotor van de toewijding aan de Heilige Maagd als slavin van de liefde. In de commentaren bij de enquête vermelden sommigen dat ze zich aan Onze Lieve Vrouw hebben toegewijd.
Mariadevotie en niet marxisme werft wijdingskandidaten
De resultaten van de enquête roepen veel vragen op over moderne wervingsmethoden die gebaseerd zijn op het model van sociale rechtvaardigheid. De abstracte en onpersoonlijke oproep tot klassenstrijd spreekt niemand aan. Lege kloosters, gesloten seminaries en abominabel lage wijdingscijfers in de bisdommen bewijzen dat deze aanpak niet werkt.
Essentiële devotie wordt ondergeschikt gemaakt
De regel is altijd geweest dat waar de devotie voor Onze Lieve Vrouw sterk is, er ook roepingen zijn. Kandidaten voelen de persoonlijke aantrekkingskracht van de Moeder van God, die haar toegewijden met bijzondere genaden begunstigt. De tragische vraag is waarom deze eeuwenoude aanpak niet universeel wordt toegepast. Men kan niet anders dan de indruk krijgen dat deze essentiële devotie als ondergeschikt werd beschouwd, waardoor veel respondenten deze op eigen houtje moesten cultiveren. Hoewel bemoedigend, zouden de percentages die in de enquête zijn geregistreerd veel hoger moeten zijn.
Onze Lieve Vrouw is het antwoord op de roepingencrisis
De les van het CARA-onderzoek is duidelijk. Het beroep op de Moeder van God moet de hoogste prioriteit krijgen. Met dit bewijs zouden de strategieën voor het vergroten van het aantal roepingen voor de hand moeten liggen. Roepingenbegeleiders moeten op zoek gaan naar mensen met een devotie voor Onze Lieve Vrouw. Seminaries en kloosters moeten de devotie voor Maria cultiveren. Katholieke gezinnen kunnen een kweekvijver voor roepingen worden wanneer ze zich aan haar toewijden. Onze Lieve Vrouw is het antwoord op de roepingscrisis, als mensen maar haar fiat als hun hoogste voorbeeld zouden nemen.
Dit artikel verscheen eerder op tfp.org.
Laatst bijgewerkt: 21 augustus 2025 11:46