Waarom de bijbelverkoop bloeit in onze seculiere samenleving

Brandon Vogt, hoofdredacteur van de populaire Word on Fire bijbelserie: “Mensen zijn het 'jouw waarheid, mijn waarheid'-idee moe. Ze verlangen naar dé waarheid.”

Waarom de bijbelverkoop bloeit in onze seculiere samenleving

In een door en door seculiere samenleving klinkt toch weer de roep naar het heilige. Te midden van chaos en onzekerheid grijpen velen naar de eeuwige waarheid van de Bijbel. Wat zegt dit over onze tijd?

De terugkeer van de Bijbel

Artikelen over de neergang van het christendom zijn er in overvloed, vaak op basis van opinieonderzoek. Het Pew Research Center stelde begin 2024 nog vast dat 28 procent van de Amerikaanse volwassenen zichzelf als “niet-gelovig” beschouwt, tegenover 16 procent in 2007. Juist daarom is het recente nieuws over stijgende Bijbelverkoop zo opvallend. Volgens The Wall Street Journal bedraagt de toename maar liefst 22 procent. Ter vergelijking: de totale boekverkoop steeg met minder dan 1 procent.

Zoektocht naar zekerheid

The Wall Street Journal noemt oorzaken als economische zorgen, internationale conflicten en onzekerheid rond verkiezingen. De afgelopen jaren waren zwaar, en de toekomst oogt instabiel. Veel mensen wenden zich in zulke tijden tot God. Ze zoeken troost, leiding en hoop in iets dat boven henzelf uitstijgt – en vinden dat in de Bijbel. Maar deze verklaring, hoe waar ook, is slechts een deel van het verhaal.

Verlangen naar het ware, goede en schone

De diepere oorzaak lijkt geestelijker van aard. In een samenleving waarin objectieve begrippen als waarheid, goedheid en schoonheid onder vuur liggen, ontstaat een hunkering naar het absolute. Zelfs geseculariseerde zielen voelen dat er iets ontbreekt – iets essentieels. De Bijbel spreekt tot dat diepe verlangen, ook al beseffen mensen niet altijd waarom.

Hongerende zielen keren terug

Brandon Vogt, hoofdredacteur van de populaire Word on Fire bijbelserie (meer dan een half miljoen verkochte exemplaren sinds 2020), zegt: “Mensen zijn het 'jouw waarheid, mijn waarheid'-idee moe. Ze verlangen naar dé waarheid.” Juist dit verklaart waarom velen teruggrijpen naar een boek dat zichzelf presenteert als het Woord van God – uniek en onaantastbaar.

Schoonheid trekt aan

Uitgevers spelen hierop in. Jon Bator, medewerker van Vogt, benadrukt het belang van schoonheid. Elke editie van de Bijbel wordt ontworpen om visueel aantrekkelijk te zijn. Het doel: de rusteloze ziel tot God leiden via de schoonheid van Zijn Woord. Vorm en inhoud versterken elkaar om de boodschap van redding te laten doordringen.

Ouders nemen verantwoordelijkheid

Een andere reden voor de groeiende vraag: bezorgde ouders. Zij willen hun kinderen geestelijk vormen in een wereld die moraal en waarheid afwijst. In veel scholen – ook katholieke – heerst verwarring en wordt verdorvenheid gepromoot. Veel ouders willen hun kinderen wapenen met geloof, iets wat ze zelf nooit voldoende ontvingen. Een goede Bijbel is dan een eerste stap.

De Bijbel is overal

De Bijbel wordt in allerlei vormen verkocht: voor baby’s, kinderen, tieners, pasgetrouwden, mannen, vrouwen – noem maar op. Er zijn luxe uitgaven, edities met commentaren, devotionele teksten, kaarten en ruimte voor aantekeningen. Het Woord van God blijft hetzelfde, maar de presentatie verschilt, afgestemd op elke doelgroep.

Meer dan verkoopcijfers

De stijgende bijbelverkoop is meer dan een commercieel succes. Ze wijst op een geestelijke dorst die niet door materiële welvaart kan worden gestild. In het diepst van de ziel leeft een verlangen naar God – een honger die alleen het eeuwige Woord kan stillen. Misschien is deze opleving slechts een begin van iets groters: een ware herleving van geloof.

Laatst bijgewerkt: 22 mei 2025 15:54

Doneer