Lijkwade van Turijn bekeert wetenschapper

Bill Lauto staat dankzij de Lijkwade sterk in zijn geloof, en wil dat delen met anderen. Bron afbeelding: Claudette Jerez

Lijkwade van Turijn bekeert wetenschapper

Bill Lauto is een van de experts van de Lijkwade-tentoonstelling op het tiende Nationale Eucharistische Congres in Indianapolis, VS. Met veel overtuiging vertelt hij tienduizenden aanwezige katholieken alles wat hij weet over de Lijkwade. Die overtuiging is begrijpelijk, want het was de Lijkwade die hem tot het katholieke geloof bracht.

Twijfel

Klimaatwetenschapper Bill Lauto groeide op in het stadsdeel Brooklyn van New York. Daar ging hij naar een katholieke school, totdat zijn familie verhuisde naar Long Island en hij naar een openbare school begon te gaan. Het was hier dat hij voor het eerst begon te twijfelen aan zijn geloof. Aan EWTN vertelt hij: "Ik was dus een veertienjarige jongen die de wetenschap in wilde gaan en begon open te staan voor de mogelijkheid dat er niet zoiets bestaat als een God." Dit leidde ertoe dat hij de boeken in begon te duiken, maar hier wachtte de Heer op hem. Hij vervolgt: "Ik zocht Jezus Christus op in de Encyclopedia Britannica, zag die foto [red. van de Lijkwade], en vandaar begon het allemaal voor mij."

Volg MOH op Telegram

Waarheid door wetenschap

Inmiddels heeft Lauto een master gedaan op het gebied van Lijkwade-onderzoek. Voor hem bestaat er geen twijfel over dat de Lijkwade echt is. Hij vertelt over de reacties op zijn sterke geloof in het licht van zijn opleiding: "Als mensen nu naar me toe komen en zeggen: 'Bill, je bent een wetenschapper, je gelooft niet in al dat God-gedoe...' Dan zeg ik: 'Je hebt gelijk, ik geloof het niet, ik weet het.'" Hij gaat verder: "En dan haal ik de foto uit mijn portemonnee waarop de driedemensionale gegevens van Jezus uit de Lijkwade van Turijn staan, en ik laat die aan hen zien terwijl hun mond openvalt, en dan zeg ik: 'Als je dit beeld zou kunnen wegredeneren, dan zal ik misschien met je praten over de mogelijkheid dat God niet bestaat.'"

Lees ook: De Heilige Lijkwade: een evangelie voor de 21e eeuw

Passie delen

Lauto probeert dus zoveel mogelijk mensen kennis te laten maken met wat hem tot het geloof terugbracht. Op de tentoonstelling staat hij naast een identieke replica van de Lijkwade van Turijn, terwijl hij met mensen praat en ze kennis probeert te geven van alle feiten en weetjes die hij erover kent. De wetenschappelijke bestudering van de Lijkwade is inmiddels meer dan 100 jaar gaande, dus er is veel te vertellen. Hij zegt hier vol vertrouwen over: "Maar alle wetenschappelijke onderzoeken (. . .) tonen aan dat de lijkwade 2.000 jaar oud is en dat de informatie erover overweldigend is. Het bewijs is enorm en je komt tot de conclusie dat dit inderdaad de lijkwade was en is van Jezus Christus, de Zoon van God."

Laatst bijgewerkt: 23 september 2024 14:39

Doneer