De Lijkwade van Turijn: 9 aanwijzingen dat dit waarschijnlijk het doodskleed van Christus is

Hoe meer soorten foto's er genomen worden, des te meer details zijn er zichtbaar op de Lijkwade van Turijn. Bron afbeelding: Wikimedia Commons / Rudolf Berwanger.

De Lijkwade van Turijn: 9 aanwijzingen dat dit waarschijnlijk het doodskleed van Christus is

De Lijkwade van Turijn fascineert al eeuwen bewonderaars en critici. Maar met nieuwe vorderingen in de wetenschap kunnen we beter dan ooit aantonen dat de Lijkwade van Turijn daadwerkelijk het doek is dat wordt beschreven in het Evangelie.

De Lijkwade van Turijn

De Lijkwade van Turijn is een ontzettend bijzonder relikwie dat al eeuwenlang in het bezit is van de Kerk. Van heinde en verre reizen pelgrims naar Turijn, voor het vereren van het doek waarin volgens het Evangelie Christus was gewikkeld tijdens Zijn tijd in de graftombe. Op de Lijkwade zijn het lichaam en gezicht van Onze Lieve Heer duidelijk te zien. Sceptici betwijfelen echter dat dit werkelijk Zijn beeltenis is, en beweren dat een kunstenaar het ooit heeft vervalst. In dit artikel gaan we negen punten af waarom de Lijkwade naar alle waarschijnlijk geen vervalsing is, en dus het echte doodskleed van Onze Lieve Heer.

1. Op de Lijkwade van Turijn is verf afwezig

Een alom herhaald punt dat onder hekelaars circuleert is dat de afbeelding op de Lijkwade simpelweg erop geverfd zou zijn. Uitvoerig onderzoek heeft aangetoond dat dit onjuist is. Onderzoekers van de Shroud of Turin Research Project (STURP) blijven met klem herhalen dat de afbeelding niet geverfd is. De weergave is een microscopische verkleuring die alleen aanwezig is op de buitenste laag van de vezels van het doek, wat onmogelijk zou zijn geweest als er verf was gebruikt. De enige sporen van verf die op de Lijkwade te traceren zijn, zijn afkomstig van replica's die tegen het origineel werden gedrukt om ze te heiligen. Maar dit zijn slechts heel kleine clusters verf: de vezels zelf tonen geen sporen van penseelstreken, kleurstof of bindmiddel.

Shroud turin face our lord

Het gezicht van Onze Lieve Heer op de Lijkwade van Turijn. De bloeddruppels zijn nog helder. Bron afbeelding: Wikimedia Commons / Rudolf Berwanger.

2. Op de Lijkwade van Turijn zijn afdrukken op de juiste volgorde

Op de Lijkwade zijn wonden zichtbaar. Het opmerkelijke is echter dat volgens de wetenschappers deze wonden op de stof aanwezig waren alvorens de rest van de beeltenis erop verscheen. Waarom is dit bijzonder? Als de afbeelding vervalst zou zijn dan is het te verwachten dat het lichaam eerst wordt getekend alvorens de wonden en het bloed toe te voegen. Een vervalser zou dus precies het tegenovergestelde moeten hebben gedaan, en dan ook nog van dichtbij! Zie dan maar het overzicht te bewaren. Er lopen veel goede kunstenaars rond op de aarde, maar dit is toch echt een beetje te ver gegrepen.

3. De Lijkwade van Turijn vertoont rood bloed

Een ander tegenargument is veranderd in een argument vóór de authenticiteit van de Lijkwade, uiteraard niet zo door hen bedoeld. Het is algemeen bekend dat bloed verkleurt naarmate de tijd vordert, van donkerrood naar bruin. Op de Lijkwade echter is het bloed nog steeds rood. Dit werd door critici aangewezen als bewijs dat de afbeelding vervalst zou zijn. Maar bloedspecialisten zijn op de hoogte van het feit dat eigenschappen van bloed kunnen veranderen als de persoon waar het uit voortvloeit onder zeer hoge stress of pijn gebukt gaat: zoals wanneer hij gekruisigd zou worden, bijvoorbeeld. We hebben eerder geconstateerd dat er geen verf is gebruikt: heeft de "vervalser" dan een mens gemarteld om zijn bloed te gebruiken op de Lijkwade zodat het niet zou verkleuren, terwijl het überhaupt dubieus is dat een vervalser deze kennis over bloedeigenschappen zou hebben gehad? Hoe meer men erover nadenkt, hoe meer de vervalsingstheorie vergezocht begint te lijken.

4. Op de Lijkwade van Turijn zit aarde uit 1ste-eeuws Jeruzalem

Twee andere onverwachte bondgenoten in het bewijzen van de echtheid van de Lijkwade zijn aarde en stuifmeel. Toen aarderestanten afkomstig van het gebied rond de voeten van de afbeelding werden geanalyseerd op het Enrico Fermi Institute van Chicago met een ionenmicrosonde, werd een opvallende ontdekking gedaan. De resultaten waren vrijwel compleet identiek aan de opbouw van grond geanalyseerd in Jeruzalem en omstreken, wat zou aantonen dat de voeten van degene waar het kleed mee was bedekt daar had rondgelopen. Ook werden resten stuifmeel op de Lijkwade gevonden. Toen deze werden onderzocht, bleek dat het reliek aan wezig was geweest in het gebied rond Jeruzalem, daarna Noord-Syrië, Anatolië, Constantinopel en vervolgens (West-)Europa. Was de zogenaamde vervalser tevens een passievolle botanicus en reiziger?

Lees ook: Bij de Lijkwade van Turijn: 'Zijn ogen zijn gesloten in afkeer van onze zonden'

5. De Lijkwade van Turijn is onnauwkeurig gedateerd

In 1988 werd er een fragment van de Lijkwade onderworpen aan koolstofdatering, waarbij de conclusie werd getrokken dat het doek niet eerder dan de jaren 1260-1390 opgedoken had kunnen zijn. Behalve dat deze datering een uiterst grote marge met zich meebrengt, vormt dit een ander probleem. Op vier plekken op de lijkwade zijn brandplekken in de vorm van een "L" aanwezig, daar achtergelaten nog voor de eerst bekende brand die het reliek had aangetast in 1532. Deze plekken worden vaak de "poker holes", ofwel de pokergaten genoemd. En nu komt de aap uit de mouw: in een verlucht Hongaars manuscript uit ca. 1192 is de Lijkwade afgebeeld, inclusief deze pokergaten in de vorm van een L. Hoe konden de Hongaren iets afbeelden wat volgens de koolstofdatering pas minstens 70 jaar later zou bestaan?

6. Vlas uit het Midden-Oosten

Onder leiding van William Meacham, een Amerikaanse archeoloog en een van de leiders van de Shroud of Turin Education and Research Association (STERA), zijn vijf draden van de Lijkwade geanalyseerd. De conclusie was veelzeggend. De draden vlas, zo bleek, waren namelijk afkomstig uit het Midden-Oosten: uit de westelijke Levant, om precies te zijn. En laat dat nou net het gebied zijn waar de heilige Jozef van Arimathea woonde, degene die zijn tombe en alles wat erbij hoorde (inclusief lijkwade) ter beschikking stelde aan Onze Lieve Heer.

Teken Toewijding Onbevlekt Hart Maria

7. De Lijkwade van Turijn toont authentiek lijden

Ook al hebben we het Lichaam van Christus Zelf uiteraard niet, de afbeelding op de Lijkwade zelf vertelt een tragisch verhaal over de laatste momenten van Onze Lieve Heer, toen Hij zo erg voor ons geleden had. In 2017 had een team van de Ziekenhuisuniversiteit van Padua, Italië, geleid door Matteo Bevilacqua, een forensisch onderzoek uitgevoerd op de afbeelding. Ze kwamen tot de slotsom dat de persoon die ze voor zich zagen enorm had geleden en was gestorven op precies dezelfde manier zoals de Passie van Christus in het Evangelie wordt beschreven. Ze publiceerden hun bevindingen in de Open Journal of Trauma, en beschreven hoe ze vermoedden dat de afgebeelde persoon was gestorven ten gevolge van een hartaanval welke verergerd zou zijn door een hartbreuk en bloedophoping in het orgaan, nadat de handen en voeten met spijkers doorboord zouden zijn tijdens een kruisiging. Ze zagen ook tekenen van ernstige stress, zware hypovelemisch-traumatische schok, accuut ademhalingsfalen veroorzaakt door kruisiging en chronische pijn in de ledematen, schade aan het lichaam als gevolg van een zware val, alsook vele andere sporen van ernstig fysiek lijden.

8. De Lijkwade van Turijn onthult op de foto ongekende details

Lange tijd werd gedacht dat de vage beeltenis van Christus die op de Lijkwade te zien is de daadwerkelijke afbeelding is, het zogeheten "positief": waar licht en donker verschijnen zoals wij ze zien. Maar in 1898 werd een bijzondere ontdekking gedaan. Een fotograaf, Seconda Pia geheten, nam een foto van de Lijkwade. Toen hij echter de donkere kamer binnenging en de ''negatieve" (licht en donker omgedraaid) afbeelding bekeek, kwam hij tot een schokkende ontdekking. Het gezicht van Onze Lieve Heer was plotseling veel duidelijker te zien! Dit betekent dus dat de afbeelding op de Lijkwade zoals het blote oog het waarneemt het eigenlijke negatief is, en dat de afbeelding die Pia ontdekte het bedoelde positief was. Wat is hier bijzonder aan? De afbeelding was in het stof geprent op zijn minst 500 jaar voordat fotografie werd uitgevonden, zo niet veel eerder. Hoe kan iemand het dan hebben vervalst op zo een bijzondere manier?

Shroud turn positive negative 3

De befaamde foto van de Lijkwade door Seconda Pia.

9. De Lijkwade van Turijn toont Christus driedimensionaal

Gilbert Lavoie, een arts van Amerikaanse komaf, deed wellicht de meest schokkende ontdekking. Hij deed onderzoek naar het vloeien van het bloed over het lichaam van Christus en hoe dat verband hield met de manier waarop dat op de Lijkwade zichtbaar is. Door dit empirisch te doen, gebruikmakend van zijn eigen lichaam en die van modellen, trok hij eerst vier conclusies. De Lijkwade bedekte het gelaat van een achteroverliggende en gekruisigde man op een driedimensionele wijze, de bloedvlekken zijn op wijze van direct contact met de stof tot stand gekomen, de afbeelding is niet tot stand gekomen door een proces van contact, en de originele markeringen op de stof komen van bloed en andere lichaamsstoffen terwijl het om het lichaam heen was gewikkeld. Maar toen ging hij nog een stap verder, en deze ontdekking deed hem naar eigen zeggen bijna omvervallen.

Verticaal zonder te staan

Terwijl Lavoie de bloedstroom onderzocht terwijl het over de zijkant van het hoofd sijpelde, en terwijl hij nadacht over hoe de afbeelding op het stof was geprent terwijl de stof plat lag, realiseerde hij zich dat de afbeelding zelf geen man toont in horizontale houding. Hoe kwam hij tot die conclusie? Een ogenschijnlijk simpel detail gaf hem de doorbraak: het haar op de afbeelding valt over de schouders naar beneden, en dit zou niet hebben gekund als Christus horizontaal zou hebben gelegen dankzij de zwaartekracht. Maar Hij stond ook niet, aangezien Zijn voeten gekruist zijn. Dus wat betekende dit? Hij moest in een verticale houding zijn geweest op een andere manier. Geschokt besefte de dokter dat de afbeelding Christus laat zien op het moment dat de Vader Hem deed herrijzen!

Bestel Fatima boek

Wetenschap leidt tot geloof

De Kerk is begrijpelijkerwijs uiterst terughoudend met het beoordelen van bewijsstukken als de Lijkwade van Turijn. Bovendien geldt: zalig zij die geloven zonder te zien, zoals Onze Lieve Heer zegt tegen de ongelovige Thomas. Ons geloof valt of staat niet met stoffelijke bewijzen. Maar de Lijkwade van Turijn ondersteunt wel wat wij uit de Heilige Schrift en de overlevering weten, namelijk dat Hij gestorven is aan het kruis, begraven en verrezen. Het doodskleed is een teken voor bekering, voor de ongelovige maar ook voor de gelovige, die door het zien van de Lijkwade van Turijn telkens weer herinnerd wordt aan wat voor onvoorstelbaar lijden onze Heer Jezus Christus onderging om ons te verlossen uit de wurggreep van de zonde.

Laatst bijgewerkt: 18 juli 2024 19:34

Doneer