Amerikaanse katholieken protesteren voor de bioscopen tegen de blasfemische film Benedetta van Paul Verhoeven.
'Spectulaire mislukking': blasfemische film Benedetta flopt ook in Amerika
Ondanks de euforische recensies in de seculiere media, is Paul Verhoevens Benedetta uitgelopen op een mislukking. Het publiek wil niet kijken naar de blasfemische film, die Onze Lieve Vrouw diep beledigt door haar beeltenis te betrekken bij seksuele handelingen. De film flopte in Nederland, na meerdere straatcampagnes van de jonge vrijwilligers van de campagne Mijn Onbevlekt Hart zal triomferen. Maar ook aan de overkant van de Atlantische Oceaan is Benedetta mislukt. Een update van onze Amerikaanse zusterorganisatie:
Golf van protest tegen Benedetta
De film Benedetta werd in het hele land uitgebracht op 3 december tijdens het heilige seizoen van de Advent. Traditioneel bereiden de gelovigen zich tijdens de advent voor op de heilige dag van Kerstmis. Een van de manieren van voorbereiding is echter een overeenkomstige golf van protesten geweest om deze godslasterlijke film tegemoet te treden. The American Society for the Defense of Tradition, Family and Property (TFP) en haar campagne America Needs Fatima organiseerde rozenkransbijeenkomsten van eerherstel en protesten voor de theaters overal ter wereld. De trieste kassa-inkomsten bewijzen dat de anti-katholieke film een spectaculaire mislukking is.
Lees ook: Protest werkt! Blasfemische film Benedetta flopt
Paul Verhoeven valt alles aan wat heilig is
Benedetta is misschien wel een van de meest heiligschennende en godslasterlijke films ooit. Deze film is het werk van de Nederlandse regisseur Paul Verhoeven, 83 jaar, die alles wat heilig is op velerlei manieren venijnig aanvalt. De film valt op onuitsprekelijke wijze de heilige menselijke natuur van Onze Heer Jezus Christus, Maria Allerheiligste, de katholieke kerk en het gewijde religieuze leven van nonnen aan. Godslasterlijke films komen veel voor, maar Benedetta zinkt naar nieuwe dieptes. Zij promoot immoraliteit en volledige naaktheid in een religieuze omgeving. De sacrale sfeer van een katholiek klooster dient als decor voor gruwelijke zonden van onnatuurlijke ondeugd. Een standbeeld van de Heilige Maagd Maria wordt gebruikt in een gruwelijke heiligschennis. Het lesbische hoofdpersonage is de antithese van het kuise leven van een katholieke religieuze.
Belediging voor gewijde religieuzen
Deze film is een belediging voor de gewijde religieuzen door de eeuwen heen, die hun hele leven hebben gewijd aan het dienen van Onze Lieve Heer door ijverig zijn geboden te gehoorzamen en door te zweren te leven volgens de evangelische raadgevingen van armoede, kuisheid en gehoorzaamheid. Bovendien droegen de media bij tot deze minachting door de film gunstig te beoordelen. Eén recensent, Amy Nicholson van FilmWeek (KPCC-NPR Los Angeles), schreef: "Een erg leuke, erg naakte, erg godslasterlijke film."
Kooplieden van de blasfemie in het defensief gedrongen
Op honderden plaatsen kwamen leden, supporters en vrienden van de Amerikaanse TFP en America Needs Fatima in actie om te protesteren tegen deze belediging van het katholieke geloof. Waar de film ook werd vertoond, hij bleef niet onbesproken. Overal in Amerika werden de smerige kooplieden van heiligschennis en blasfemie in het defensief gedrongen door protestbijeenkomsten. Toen de demonstranten eenmaal begonnen te verschijnen, namen veel theaters maatregelen om de film te verbergen of de vertoning ervan te minimaliseren.
Bioscopen doen het licht uit
Sommige bioscopen plaatsten de naam van de film niet op hun gevel. Anderen verwijderden de titel van de film als gevolg van de negatieve publiciteit. Sommige stopten de voorstelling van de film voortijdig of annuleerden de vertoning. Op één locatie in Columbia, Missouri, stonden demonstranten in een rij voor een goed verlichte bioscoop. De buitenverlichting hielp om de borden die de demonstranten vasthielden te verlichten. Als gevolg daarvan toeterden voorbijgangers ter ondersteuning. Uiteindelijk deed de bioscoopmanager de lichten uit. Toen de demonstratie was afgelopen en de deelnemers waren vertrokken, werd het licht weer aangedaan.
Lees ook: 6 leugens van Paul Verhoeven's film 'Benedetta'
Minder dan tien toeschouwers
Bij de meeste betogingen waren er meer betogers dan mensen die de zaal binnenkwamen. In sommige gevallen bezochten minder dan tien toeschouwers een voorstelling. De kassa-inkomsten tot nu toe wijzen erop dat de film een financiële mislukking was. De producenten van dergelijke films maken deze verachtelijke films echter niet om geld te verdienen. Zij doen dat om de publieke moraal te breken en de grenzen van heiligschennis en blasfemie te verleggen. Elke ongehinderde actie van de kant van het kwaad trekt de samenleving verder weg van God en dichter bij de duivel.
Onze Lieve Vrouw heeft misschien genade geschonken
De honderden bijeenkomsten tegen Benedetta dienden om Onze Lieve Vrouw te troosten en genaden over de natie te brengen. Ze zag degenen die genoeg van haar hielden om de publieke hoon van de onboetvaardige goddelozen te trotseren. Het zou ook de rampzalige mislukking van de film kunnen verklaren. Onze Lieve Vrouw heeft misschien genaden geschonken waar het publiek zich realiseert dat deze film te ver ging. Het overweldigende aantal positieve filmrecensies had voor een menigte moeten zorgen. In plaats daarvan was er wijdverbreide steun voor het protest. De mislukking zou de demonstranten het vertrouwen moeten geven dat hun daden gevolgen hebben. Dat is een reden te meer voor katholieken om door te gaan met brengen van eerherstel en het verdedigen van Onze Lieve Heer, Onze Lieve Vrouw, de heilige katholieke Kerk en katholieke instellingen.
Dit artikel is een vertaling en verscheen eerder op tfp.org.
Laatst bijgewerkt: 6 januari 2022 10:37