Hulpbisschop Rob Mutsaerts merkt op: iedereen is welkom in de hel. Iedereen, iedereen, iedereen.

In sterke bewoordingen verdedigt hulpbisschop Rob Mutsaerts de Traditie. Bron afbeelding: TFP

Hulpbisschop Rob Mutsaerts merkt op: iedereen is welkom in de hel. Iedereen, iedereen, iedereen.

THEMA'S:

Mgr. Rob Mutsaerts is hulpbisschop van ‘s-Hertogenbosch. We publiceren hier zijn voorwoord voor het boek De dijkbreuk: de voorvechters van Fiducia supplicans zwichten voor de homoseksuele beweging. De auteurs José Antonio Ureta en Julio Loredo bespreken de vreselijke implicaties van het Vaticaanse document Fiducia supplicans, dat priesterlijke zegeningen toestaat aan homoseksuele relaties. De tekst van het voorwoord luidt als volgt:

Gebroken met Traditie

De verklaring Fiducia supplicans heeft wereldwijd voor de nodige ophef gezorgd, met name door de verwarring die het sticht. FS voorziet in de mogelijkheid tot het zegenen van paren van gelijk geslacht, terwijl twee jaar eerder (Responsum 2021) het Vaticaan zich in heldere bewoordingen tegen het bestaan van deze mogelijkheid had uitgesproken. De opmerking dat FS zowel dit Responsum als de leer en de traditie omtrent dit onderwerp intact houdt is onhoudbaar. FS vertoont evident tegenstrijdigheden. De Bijbel en de Traditie zijn volkomen consistent betreffende de moraliteit van homoseksualiteit. FS breekt hiermee. Het biedt de mogelijkheid een zondige relatie in de naam van God te zegenen. Dat dit hooguit een paar minuten mag duren en niet in de nabijheid van een altaar, doet daar natuurlijk niets aan af. Voor een dergelijke zegening is geen enkele basis te vinden in de H. Schrift en de Traditie.

Het kwaad negeren

De leer van het huwelijk blijft onveranderd, aldus kardinaal Fernández. Maar dat is de kwestie niet. De kwestie is: kan een priester zijn zegen uitspreken over een verbintenis die de Bijbel zondig noemt? Een retorische vraag. Je vraagt toch de zegen van God om de gebrokenheid in je levenssituatie op te heffen. Toch niet om je ongeordende situatie te bestendigen? Je kunt niet Gods oordeel en morele eisen afwijzen en toch een beroep doen op zijn barmhartigheid. Probleem is vooral dat FS de morele aard van de relatie niet benoemt. FS weigert het kwaad te benoemen. Wat dat betreft sluit het aan bij het huidig tijdgewricht: het ontkennen van het bestaan van zonde, hetgeen een uitvloeisel is van het subjectivisme en relativisme dat onze tijd beheerst; het ontkennen van de waarheid die per definitie voor iedereen geldt en van alle tijden is.

MOH Bestel boek Dijkbreuk

Iedereen is welkom, maar onder voorwaarden

Een volgend probleem is dat barmhartigheid verkondigd wordt zonder dat er sprake is van berouw. Todos todos todos, zo roept paus Franciscus onophoudelijk; iedereen is welkom. Is iedereen welkom? Zeker. Maar niet zonder voorwaarden. God stelt eisen. De hele Bijbel zou je zo kunnen samenvatten: oproep tot bekering, belofte van vergeving. Het één staat niet los van het ander. Iedereen is welkom, maar niet iedereen aanvaardt de uitnodiging. We kennen toch de parabel van de Koning die iedereen uitnodigt voor het huwelijksfeest van zijn zoon. Er komt een moment dat de deur op slot gaat. In de hel gaat het er anders aan toe. Daar is iedereen onvoorwaardelijk welkom. De slogan van de duivel is: Kom zoals je bent. Je hoeft niet te veranderen, je hoeft niet om vergeving te vragen, je hoeft geen vinger uitgestoken te hebben naar de noden van anderen: todos todos todos zijn welkom in de hel.

Vergeving is er altijd

Barmhartigheid bestaat omdat zonde bestaat. Barmhartigheid bestaat omdat het oordeel bestaat. Barmhartigheid bestaat omdat de hel bestaat. Daar waar de zonde verzwegen wordt, wordt ook gezwegen over de essentie van barmhartigheid. Het punt van barmhartigheid is niet om anderen te vertellen hoe slecht ze zijn, maar om hun te vertellen over de vergeving van zonden. Je hoeft er maar oprecht om te vragen. Er worden geen voorwaarden aan gesteld. Ik ben dagelijks dankbaar voor Gods oneindige barmhartigheid. Ik zie zoveel boosheid en agressie in onze tijd. Mensen zouden niet zo agressief en boos zijn als ze Gods vergeving zouden kennen. Maar vragen om vergeving impliceert wel erkenning van zondigheid. Dit is juist de sleutel tot een vredig gemoed, tot rust in je hart. Niets werkt zo desastreus als de ontkenning van het kwaad. Doorgaans gaat het dan van kwaad tot erger.

Lees ook: Sint-Augustinus van Hippo: van hedonist naar Kerkvader

Overgave aan secularisme

Het lijkt wel of FS vrede wil sluiten met de seculiere maatschappij. Maar vrede ten koste van moraal en waarheid is de meest genadeloze 'vrede' die je je maar kunt voorstellen. God houdt van iedereen. Hij houdt van elke zondaar, maar Hij haat je zonden. Hij hoopt vurig dat je tot Hem terugkeert, net zoals Hij uitkeek naar de terugkomst van de verloren zoon. Hij wil niets liever dan jou mee laten delen in zijn liefde. Om de redenen die ik hierboven heb uiteengezet, ben ik blij met de opheldering die wordt verschaft door het actuele boek De dijkbreuk van Julio Loredo en José Antonio Ureta, dat volledig laat zien hoe Fiducia supplicans het resultaat is van een proces dat is voorbereid door een zeer goed georganiseerde lobby binnen de katholieke Kerk.

Laatst bijgewerkt: 30 augustus 2024 15:30

Doneer