(Foto: Dennis Callahan via Flickr, CC BY-SA 2.0)
10 vergeten feiten over Fatima en waarom u ze weten moet
Hoewel veel aanhangers van Fatima de belangrijkste aspecten van de boodschap van Onze Lieve Vrouw en de verschillende gebeurtenissen rond de verschijningen wel kennen, kunnen bepaalde details of nuances toch over het hoofd worden gezien. We durven hier een aantal punten voor studie en bezinning aan te reiken in de hoop dat ze zullen helpen de betekenis van de boodschap van Fatima beter te begrijpen:
1. Een Zevende Verschijning
Onze Lieve Vrouw verscheen zes keer in Fatima van mei 1917 tot oktober 1917. Tijdens de eerste verschijning zei de Vrouwe echter dat ze een zevende keer zou terugkeren naar de Cova da Iria, de plaats van de verschijning. In haar eigen woorden zei de Vrouwe,
"Ik ben hier gekomen om jullie te vragen hier zes maanden achter elkaar te komen, op de dertiende dag van elke maand op ditzelfde uur. Later zal ik jullie vertellen wie ik ben en wat ik wil. Daarna zal ik hier voor de zevende keer terugkeren."
Hoewel de specialisten van Fatima van mening verschillen over de interpretatie ervan, is er niets in het geloof dat een katholiek belet te hopen en te vertrouwen dat deze belofte in de nabije toekomst in vervulling zal gaan. Zeker kan een gelovig katholiek reikhalzend uitzien naar zo'n glorieuze en hoogst bijzondere gebeurtenis, vooral in onze verwarrende en chaotische tijden. Misschien zou de zevende verschijning de tijd van vrede inluiden die de H. Louis Grignon de Montfort beschreef als de heerschappij van Maria en die Onze Lieve Vrouw voorspelde als de triomf van haar Onbevlekt Hart.
2. De rozenkrans en het vagevuur
Ook bij deze gelegenheid openbaarde Onze Lieve Vrouw aan de drie kinderen dat Francisco veel rozenhoedjes moet bidden voordat hij naar de hemel gaat en dat een zekere Amelia tot het einde van de wereld in het vagevuur zal blijven.
De Vrouwe herhaalt hier de heilzame praktijk van het bidden van de Allerheiligste Rozenkrans als middel om de ziel te redden en biedt het aan als garantie voor de veilige doorgang van Francisco naar de hemel - zeker een raad van onschatbare waarde van de Koningin van Hemel en Aarde.
Zij wijst ook op het bestaan van het vagevuur en noemt zelfs een treffend voorbeeld van een arme, maar reeds geredde ziel die het zuiveringsvuur tot het einde van de wereld zal doorstaan. Volgens het onderzoek van pater Sebastião Martins dos Reis is Amelia gestorven onder omstandigheden die oneervol waren op het gebied van de kuisheid. Hoe schokkend dit feit ook was voor pater Thomas McGlynn, O.P. tijdens zijn eigen interview met zuster Lucia, zij herinnerde hem eraan dat nog tragischer de zielen zijn die voor eeuwig het vuur van de hel ondergaan vanwege één enkele doodzonde!
3. Verschil tussen de engelen en Onze Lieve Vrouw
De lichamelijke, emotionele en psychologische ervaringen van de kinderen met de Engel van Portugal en met Onze Lieve Vrouw waren verschillend. In haar memoires schrijft zuster Lucia,
"Ik weet niet waarom, maar het is een feit dat de verschijningen van Onze Lieve Vrouw een heel andere uitwerking op ons hadden. Er was dezelfde intieme blijdschap, dezelfde vrede en hetzelfde geluk. Maar in plaats van lichamelijke vermoeidheid voelden we een zekere zich uitbreidende levendigheid, een gevoel van vrolijkheid in plaats van die vernietiging in de Goddelijke Aanwezigheid, een zeker communicatief enthousiasme in plaats van die moeite met spreken..."
Een schril contrast tussen de engel en Onze Lieve Vrouw is hun verschillende aard. De eerste is zuiver geest, terwijl de tweede vlees en geest is; lichaam en ziel. De superieure natuur van de engel onttrok veel energie aan de kinderen, waardoor ze in een staat van vernietiging belandden.
Aangezien de kinderen van dezelfde aard zijn als Onze Lieve Vrouw, zou men kunnen veronderstellen dat dit verklaart waarom de kinderen zich meer op hun gemak voelden bij Onze Lieve Vrouw. De menselijke natuur die ze met de Vrouwe deelden, vond bij haar een aangename en levendige overeenkomst. In Lucia's waarneming en ervaring kon men de zekerheid en het vertrouwen voelen dat de Vrouwe inderdaad met lichaam en ziel ten hemel was opgenomen - een dogma van het geloof.
4. Het belang van
gebed, boete, offers en versterving
Hoewel het waar is dat het bovenstaande het constante en terugkerende thema is van de boodschap van Onze Lieve Vrouw van Fatima, is het voor katholieken van belang te begrijpen hoe en waarom dit zo is; vooral in moderne kringen waar het begrip van versterving en boete wordt afgezwakt of eenvoudigweg als archaïsch of middeleeuws terzijde wordt geschoven.
De ernst van de morele crisis in de wereld vraagt om voortdurende gebeden, boetedoeningen en offers, die de drie kinderen, vooral de kleine Francisco en Jacinta, ertoe hebben aangezet ze op een extreme en heldhaftige wijze te beoefenen. De twee jongsten, die nog zo onschuldig waren, zagen de noodzaak ervan in en boden zich op bewonderenswaardige wijze aan als slachtoffers voor boetedoening. Maar de oproep van Onze Lieve Vrouw aan de kinderen tot gebed en boete geldt ook voor de rest van de mensheid.
Volgens pater Fredrick William Faber, D.D. in zijn boek, Groei in heiligheid, is er voor ons, kleine stervelingen, veel te winnen bij de beoefening van de versterving, want zij temt het lichaam en brengt de weerbarstige hartstochten onder de controle van de genade en onze superieure wil. Het vergroot de reikwijdte van ons geestelijk zicht en maakt ons geweten gevoeliger voor het onderscheiden van de subtiliteiten die niet alleen het onderscheid maken tussen dood- en hoofdzonden, maar ook tussen wat gebrekkig en onvolmaakt is.
Lijden wordt gemakkelijk kracht in de dingen van God. Want is het niet waar dat Onze Lieve Heer de mensheid heeft verlost door Zijn bloedig offer en onmetelijk lijden op Golgotha?
Het leiden van een verstorven leven moedigt ons aan om te volharden in het gebed, geeft ons kracht om verzoekingen te weerstaan, maakt ons wereldvreemd en bevrijdt ons hart van aardse ijdelheden en gehechtheden.
5. De vervolgingen van de kinderen vanwege de verschijningen
In het bijzonder Lucia werd het meest gekweld door het ongeloof van haar moeder en verwanten en door het feit dat zij niet meer liefdevol door hen werd bejegend. Haar lijden werd nog versterkt door haar jonge leeftijd.
Francisco en Jacinta hadden het binnen hun gezin beter, want hun ouders stonden nooit vijandig tegenover de verschijningen. Toch bleven ze niet gespaard van de grappen en grollen van de buren en van het lachen en hoongelach van de omstanders langs de weg.
De sceptische en seculiere media van hun tijd waren nauwelijks genadiger in het onderwerpen van hen aan hoon en sarcasme. In het hele land voerden kranten een bittere campagne van haat en afkammen om de verschijningen in diskrediet te brengen.
Maar ondanks al deze mishandelingen en venijnige beledigingen verdroegen de kinderen ze met bewonderenswaardig geduld en naastenliefde, altijd indachtig het verzoek van Onze Lieve Vrouw om hun offers te brengen ter wille van de arme zondaars. Een stichtelijk voorbeeld dat men zou moeten volgen in de dagelijkse ongemakken die men tegenkomt. Hier wordt men herinnerd aan de kleine weg van de H. Therése van het Kind Jezus.
6. Wijzigingen in de Vijf Eerste Zaterdagen ter vergemakkelijking
Het oorspronkelijke verzoek van Onze Lieve Vrouw vraagt om op vijf achtereenvolgende eerste zaterdagen te biechten en te communie te gaan; vijf decennia van de rozenkrans te bidden en gedurende 15 minuten te mediteren over de mysteries van de rozenkrans met als doel eerherstel te brengen aan het Onbevlekt Hart van Maria als eerherstel voor de zonden van de mensen.
In latere privé-visioenen en -verschijningen heeft zuster Lucia echter aan Onze Lieve Heer de moeilijkheden voorgelegd die de toegewijden ondervonden bij het vervullen van sommige voorwaarden. Met liefdevolle neerbuigendheid en bezorgdheid heeft Onze Lieve Heer zich verwaardigd de regels te versoepelen om deze devotie gemakkelijk te kunnen naleven:
1. De biecht kan gedaan worden binnen het octaaf van de eerste zaterdag, zolang men Onze Lieve Heer waardig ontvangt en de intentie heeft om eerherstel te brengen aan het Onbevlekt Hart van Maria.
2. Zelfs als men vergeet de intentie te doen, kan men het bij de volgende biecht doen, gebruik makend van de eerste gelegenheid om te gaan biechten.
3. Zuster Lucia verduidelijkte ook dat het niet nodig is om op elke eerste zaterdag ALLE mysteries van de rozenkrans te mediteren. Eén of enkele zijn voldoende.
Met de vele speelruimte die Onze Lieve Heer zelf heeft gegeven, is er voor de gelovigen geen reden om te aarzelen of deze vrome praktijk uit te stellen in de geest van eerherstel waar het Onbevlekt Hart van Maria dringend om vraagt.
7. Redenen voor de Vijf Eerste Zaterdagen Devotie
Dit lijkt misschien academisch voor sommigen, maar het is goed om hier de redenen nog eens op een rijtje te zetten, want ze worden gemakkelijk vergeten. Aan devoties zijn intenties verbonden en als men die kent, voegt dat verdienste en gewicht toe aan de beoefening.
De vijf eerste zaterdagen komen overeen met de vijf soorten overtredingen en godslasteringen die tegen het Onbevlekt Hart van Maria zijn begaan. Het zijn:
1. Godslasteringen tegen de Onbevlekte Ontvangenis.
2. Godslasteringen tegen haar maagdelijkheid.
3. Godslasteringen tegen haar goddelijk moederschap, tegelijkertijd de weigering om haar te aanvaarden als de Moeder van alle mensen.
4. Het bijbrengen van onverschilligheid, verachting en zelfs haat jegens deze onbevlekte Moeder in de harten van de kinderen.
5. Het rechtstreeks beledigen van haar heilige beelden.
8. Een groter wonder is ons ontzegd
Zuster Lucia onthulde later in haar leven dat het wonder van de zon groter had kunnen zijn als de kinderen niet waren ontvoerd door Arthur Oliveira Santos, de wrede en achterbakse bestuurder van de Administratieve Raad van Vila Nova de Ourém. Dit opmerkelijke detail had zij oorspronkelijk vermeld in het verhoor door pater Manuel Marques Ferreira op 21 augustus 1917, twee dagen na de verschijning, maar dat zij in haar verslag van 1941 wegliet.
Dit is een passend voorbeeld van een misstap die tegen de wil van Onze Lieve Vrouw begaan is en die zij ongestraft heeft gelaten. Hoewel het niet de schuld van de kinderen was, is het betreurenswaardig te moeten constateren dat de menigte in Fatima op de middag van 13 oktober 1917 van een veel groter wonder verstoken bleef door het bedrog, de misleiding en de kwaadwilligheid van de burgerlijke autoriteiten.
9. Onbekend licht of Aurora Borealis?
Zuster Lucia beschouwde het buitengewone licht dat in de nacht van 25 op 26 januari 1938 tussen 20.45 uur en 01.15 uur de hemel van Europa verlichtte als "het grote teken" - het onbekende licht waarvan Onze Lieve Vrouw voorspelde dat het een teken zou zijn dat er oorlog op komst was.
Astronomen en sceptici deden het af als een gewone aurora borealis (noorderlicht), hoewel het karakter ervan opmerkelijk ongekend was.
Interessant genoeg verklaart het boek, De Geheimen van Fatima: "Dit noorderlicht verscheen tot in het zuiden van Galicië, Spanje, waar zuster Lucy toen was ondergebracht, en zij, de enige overlevende van de drie herders van Fatima, herkende het onmiddellijk als het teken. Het ongekende noorderlicht, dat zelfs voor Pius XI in Rome zichtbaar was, ging vergezeld van een 'krakend' geluid, dat mogelijk toe te schrijven was aan ontladingen van atmosferische energie. In veel gebieden van Europa brak er paniek uit, omdat de bevolking tot de conclusie kwam dat de wereld in brand stond en dat het Einde was gekomen".
In de New York Times van 26 januari 1938, stond het volgende: "Londen, 25 januari 1938. De Aurora Borealis, zelden gezien in Zuid- of West-Europa, zaaide vannacht angst in delen van Portugal en Neder-Oostenrijk, terwijl duizenden Britten in verwondering de straat op werden gebracht. De rossige gloed deed velen denken dat de halve stad in lichterlaaie stond. De brandweer van Windsor werd opgeroepen omdat men dacht dat Windsor Castle in brand stond. De lichten waren duidelijk te zien in Italië, Spanje en zelfs Gibraltar. De gloed die besneeuwde bergtoppen in Oostenrijk en Zwitserland baadde was een prachtig gezicht, maar brandweerlieden rukten uit om niet-bestaande branden te verjagen. Portugese dorpelingen haastten zich angstig uit hun huizen uit angst voor het einde van de wereld."
10. Jacinta's laatste woorden
Getemperd en gevormd door buitengewone boetedoening en opoffering, bleek de 10-jarige Jacinta begaafd en profetisch te zijn in haar visie op de dingen. Ze had veel persoonlijke verschijningen en ontelbare openbaringen. Haar bovennatuurlijke verlichting en heilige wijsheid waren zo groot dat moeder Godinho, de directrice van het weeshuis in Lissabon waar Jacinta verbleef voordat ze in het ziekenhuis stierf, alleen maar vol ontzag en verwondering kon vragen: "Wie heeft je al die dingen geleerd? Uit de volgende uitspraken van Jacinta blijkt haar diepste zielenroerselen tegenover het zedelijk verval dat de wereld teistert:
- De zonden die de meeste zielen naar de hel doen gaan, zijn de zonden van het vlees.
- Zuiver zijn van lichaam is kuisheid bewaren. Zuiver zijn van ziel is geen zonden begaan, niet kijken naar wat men niet mag zien, niet stelen, nooit liegen, altijd de waarheid zeggen, hoe moeilijk het ook is.
- Er zullen modeverschijnselen komen die Onze Lieve Heer zeer zullen beledigen. Mensen die God dienen, moeten de mode niet volgen. De Kerk kent geen modes. Onze Heer is altijd dezelfde.
- Dokters hebben het licht niet om zieken te genezen omdat ze geen liefde voor God hebben.
- Priesters moeten zich alleen bezighouden met de zaken van de Kerk. Priesters moeten zuiver zijn, zeer zuiver. De ongehoorzaamheid van priesters en religieuzen aan hun oversten en aan de Heilige Vader is een grote belediging voor Onze Heer.
- Om een religieuze vrouw te zijn, is het nodig zeer rein te zijn van ziel en lichaam.
- Vele huwelijken zijn niet goed; zij behagen Onze-Lieve-Heer niet en zijn niet van God.
- De biecht is een sacrament van barmhartigheid. Daarom moet men de biechtstoel met vertrouwen en vreugde tegemoet treden.
- Mijn peettante, bid veel voor hen die regeren! Wee degenen die de godsdienst van Onze Heer vervolgen. Als de regering de Kerk met rust zou laten en het heilige geloof de vrijheid zou geven, zou dat door God gezegend worden.
- Oorlogen zijn niets anders dan straffen voor de zonden van de wereld.
- Onze Lieve Vrouw kan de arm van haar geliefde Zoon niet langer tegenhouden voor de wereld. Het is noodzakelijk boete te doen. Als de mensen hun gedrag veranderen, zal Onze Lieve Heer de wereld nog sparen; maar als ze dat niet doen, zal de straf komen.
Dit artikel verscheen eerder op tfp.org.
Laatst bijgewerkt: 8 september 2022 11:36