Het fresco toont de Presentatie van het Kind Jezus in de Tempel en werd door de beroemde Giotto uitgevoerd in de Kapel Scrovegni in Padua (Italië). Aan de ene kant staan Onze Lieve Vrouw en de H. Jozef en aan de andere kant de profeet Simeon. Achteraan ziet men de profetes Anne.

Het centrale deel van de scène wordt in middeleeuwse stijl voorgesteld, in een sectie van de Jeruzalem-tempel.

Het aspect van het schilderij dat vooral interesseert is de houding van de H. Jozef en Onze Lieve Vrouw. Het was Onze Lieve Vrouw die het Goddelijke Kind aan de profeet gaf. Zij heeft haar handen in een houding van wie zojuist het Kind heeft gebaard, of klaar staat om het te ontvangen. De heilige Jozef, bescheiden op de achtergrond, begeleidt het tafereel.

Men kan zien dat een sfeer – een mysterieus iets – van heiligheid en zuiverheid het hele tafereel overheerst. Zodat de kleine tempel zelf, gezien in het fresco, iets slanks en maagdelijks naar voren brengt.

Alles wat de kunstenaar als achtergrond plaatst, half blauwachtig en met takken die bladeren van een vegetatie lijken, wordt omlijnd op een hemel die ook overwegend blauw is. Maar alle kleuren zijn een beetje donker, waardoor veel nadruk wordt gelegd op het centrale deel van het thema: het Kind Jezus – het brandpunt van het licht – de profeet Simeon en Onze Lieve Vrouw. Al gehuld in een sfeer met wat minder licht zijn Sint-Jozef en de profetes Anne.

Dit is een uittreksel van een conferentie die prof. Plinio Corrêa de Oliveira op 30 november 1988 gaf. Het is vertaald voor publicatie zonder de revisie van de auteur. De oorspronkelijke tekst vindt u HIER.

Noot van de uitgever: het fresco werd geschilderd door Giotto di Bondone (1267-1337) in de Kapel van de Scrovegni of Arenakapel – waarvan de volledige restauratie onlangs werd voltooid – zo genoemd omdat zij zich binnenin een Romeins amfitheater in Padua bevindt. De documenten van die tijd leren ons dat een rijke heer van een machtige familie uit Padua – de Scrovegni – in 1300 al het land van de Romeinse arena’s kocht om er zijn huis te bouwen. Nadat het huis volledig werd verwoest, rest alleen nog de Kapel, waar zich de beroemde fresco’s van Giotto bevinden. De schilderingen in deze kapel werden uitgevoerd van 1302 tot 1306.